Coral Islands is het 2-in-1 spel met 2 competitieve spellen die gebruik maken van dobbelstenen stapelen als belangrijkste mechanisme. De spelers hebben de taak om het koraal te herbevolken en de eilanden te herontwikkelen zodat ze het dierenleven kunnen bevorderen. In het door Richard Maass ontworpen Coral wordt een gedeeld koraalrif opnieuw bevolkt met behulp van kleurrijke, doorschijnende dobbelstenen. De spelers stapelen om de beurt dobbelstenen op het bord met als doel punten te scoren door structuurkaarten te maken waarbij zowel de eigen dobbelstenen als de dobbelstenen van de tegenstanders betrokken zijn. Daarnaast verdienen de spelers lopers die de vissen in het rif vertegenwoordigen, waardoor ze hun dobbelstenen kunnen manipuleren of zelfs twee dobbelstenen in dezelfde beurt kunnen plaatsen. Dit genereert boeiende tactische en strategische afwegingen tussen het najagen van laag scorende, gemakkelijk te voltooien structuur of hoog scorende, complexe structuren met een grotere kans om geblokkeerd te worden door een tegenstander, en ook tussen het verdienen van punten nu of het focussen op visfiches om later flexibiliteit te krijgen. Door de spelers in 3 dimensies te laten denken, creeert Coral een spelervaring die fris en uniek aanvoelt. De speler die de meeste punten verdient door structuren te voltooien voordat hij alle 16 van zijn dobbelstenen (12 in een spel voor 4 spelers) plaatst, is de winnaar!